Leerlingen indelen op Cito-score?

Delen we de leerlingen in een groepsplan in op basis van vaardigheidsscore of op basis van resultaten op methodegebonden toetsen? Kiezen we voor statisch of voor dynamisch? De werkelijkheid ligt er – zoals zo vaak het geval is – tussenin.

Didactische ruimte

De leerlingen zijn niet voor de duur van een halfjaar ingedeeld in een van de drie aanpakken op basis van alléén hun vaardigheidsscore. Het indelen van leerlingen moet flexibel zijn én blijven. Een leerkracht krijgt hierdoor direct meer didactische ruimte; hij kan handelen naar wat hij observeert, of naar wat uit methodegebonden toetsen naar voren komt. Een flexibele indeling draagt bij aan het voorkomen van ongewenste beeldvorming, het versterken van competentiegevoelens van leerlingen en een (meer) gelijke verdeling van de aandacht van de leerkracht over alle leerlingen (en alle aanpakken).

Primair vertrekpunt

Het resultaat van een Cito-toets zegt ons wél wat het primaire vertrekpunt voor elke leerling is, de trekrichting van ons handelen. Zo gaan we er bij voorbaat vanuit dat een leerling met een hoge vaardigheid uitgedaagd kan worden. Hij krijgt bij nieuwe leerstof in eerste instantie een verrijkt aanbod. Voor een leerling met een gemiddelde vaardigheid starten we standaard met de basisaanpak. Een leerling met een lage vaardigheid, is een leerling waarvan we weten dat de kans groter is dat hij meer tijd nodig heeft om nieuwe leerstof op te pakken. Hij start bij elk nieuw leerdoel in de basisaanpak. Zo gauw we zien dat deze leerling de leerstof niet oppakt, is een wissel naar een intensieve aanpak noodzakelijk. Bij sommige leerstofonderdelen is zelfs een (tijdelijk) verrijkte aanpak mogelijk. Overigens kunnen alle leerlingen tijdelijk van aanpak wisselen. Bij het opstellen van het groepsplan noteren we voor elke leerling dus het primaire vertrekpunt.

Meer info?

Meer weten over het kader van opbrengstgericht werken, waarbinnen de indeling van leerlingen plaatsvindt? Lees: het hele artikel hier.

Geplaatst in groepsplan, opbrengstgericht werken, passend onderwijs
2 reacties op “Leerlingen indelen op Cito-score?
  1. Anita schreef:

    Een score zowel van Cito als van de methode gebonden toetsen moet in mijn ogen niet het uitgangspunt zijn van een groepsplan. De aanpakken in de groep hebben veel meer factoren dan alleen de scores.
    Het risico van scores als uitgangspunten nemen is het idee dat dit je doelen zijn, terwijl dit middelen horen te zijn om te zien of de doelen behaald zijn.

    Met oog op dat uitgangspunt zou je kunnen zeggen, dus gebruik ik de scores voor de juiste indeling in mijn groepsplan. Maar dit maakt in mijn ogen het opbrengstgericht werken op een theoretisch niveau. Ik ben groot voorstander van doelgericht werken, maar heb ook het idee dat we iets doorslaan met de cijfertjes de laatste jaren.
    Er zijn veel leerlingen in de praktijk die een intensieve aanpak nodig hebben om een goede score te behalen.

    Het groepsplan heeft als uitgangspunten de gestelde doelen, daarvan is het behalen van een minimale score (rendement) er uiteraard een. Maar een groot deel van je groepsplan bestaat toch uit de onderwijsbehoeften van de leerlingen. En zo heb en houd je leerlingen in een andere aanpak dan je op basis van de score zou verwachten.

  2. Evelien Baaiman schreef:

    Helder betoog, Wijnand.
    Didactiek is nooit een statisch geheel. Goede leerkrachtvaardigheden doen er toe!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*